onsdag 22 december 2010

Ikea & Metro

Idag känns det mycket bättre. Dels för att Fidde har varit hemma, men också för att vi faktiskt har hittat lite mat som man kan laga till utan några som helst krångel.

Vi hade beställt en bil från Fiddes företag till kl. 10 och den skulle hämta upp oss utanför hotellet. Med oss åkte Ulla, en finska vars man jobbar med Fidde. Hon var väldigt trevlig och glad. Hon har bott här i två månader men ska bo här i 2-3 år. I alla fall vi gav oss iväg och denna gång kändes det inte som en självmordsåkning. Det kan ju bero på föraren och på att bilen var något nyare. Idag var det ju ljust och man såg alla byggnader och bilar, vägar som gick tvärs över varandra. Det var väldigt mycket trafik så det tog 45 minuter att ta sig till Ikea. Men vilka byggnader det finns. Helt otroligt. Det ena högre än det andra. Hade velat ta en massa kort, då många av husen är väldigt speciella.




Ikea var precis som hemma, fast i lite fler våningar och med en massa rulltrappor. Alla varor var de samma och hette precis som hemma. Det var ju skönt i alla fall att känna sig lite mer som hemma, fast ändå borta. Vi hittade en barnstol till Hugo som var första grejen på listan. Det funkar inte så bra att mata honom i knäet samtidigt som man ska försöka äta själv och hjälpa Erik med diverse olika saker. Nästan direkt när vi kom fram så begav vi oss till restaurangen.



Köttbullar med potatis, sås och lingon. Underbart gott och båda barnen åt duktigt. Önskar att det låg lite närmare så kunde man ju gå hit flera gånger och äta… J Därefter shoppade vi lite mer innan vi gick för att betala.


Sedan var det ju dags för dagens höjdpunkt den så kallade ”swedish food market”. Den var inte större än OK i Lessebo och jag hade nog velat ha lite mer varor att välja mellan men men. Nu fanns det ju köttbullar, korv, knäckebröd, massa olika sylt, kaviar, pepparkakor, ost m.m. Jag blev helt överlycklig när jag fann ett Finax paket med någon slags shake´n bake. Trodde först att det var ett glutenfritt bröd som jag skulle kunna baka själv. Men när jag tittade lite närmare så var det ju rågbröd.

Fidde och Hugo står i kö på Ikeas "swedish food market"


Erik hittade ett spännande lejon utanför Ikea.

Efter tre timmar på Ikea hämtade chauffören oss och körde oss vidare till Metro. Det var mer som en enorm lagerbyggnad än en stormarknad. Massa varor, men inte så mycket varor som man kände igen här heller. Men man blev mest bara snurrig av allting tyckte jag. Det blev en del pasta (förhoppningsvis utan några resenärer i), frukt, mjölk m.m. De hade en fisk-avdelning som hade en hel del ovanliga varor. Krokodil och sköldpadda exempelvis. Ingenting som föll oss i smaken dock J. När vi skulle betala fick vi visa upp ett kort som man måste ha (tydligen är det bara företag som får handla här), och när vi väl betalat och packat allt och skulle gå ut så blev vi stoppade och fick visa upp vårat kvitto och sedan få en stämpel på kvittot. Lite lustigt det där. Men vi blev godkända och fick gå ut till vår väntande chaufför. (Väldigt lyxigt!).




Jag är helt slut. Värmen har varit tryckande idag och de har väldigt dåligt med kundvagnar som barnen kan sitta i så det blir mycket bärande. Men jag är väldigt nöjd med dagen. Jag har kommit i kontakt med två finska kvinnor, dels Ulla som var med oss på Ikea idag, hon har vuxna barn i Fiddes och min ålder och hon bor i huset bredvid, men också Pia. Hon har barn. De har bott här i över ett år så hon känner ju till mycket. Vi har bara mailat med varandra för tyvärr bor hon i ett annat område. Men tydligen finns det en del grupper med inflyttade kvinnor som träffas lite då och då. Jag hoppas jag kan få lite mer info så att jag får veta mer och kan ta mig dit.

Ikväll har vi lagat korv och pasta. Även om jag själv bara fick äta korv så åt båda barnen med god aptit. När Erik fick se maten på tallriken så skrek han ”Mamma mat!”



Sedan har vi gått en sväng runt sjön, en kines kom fram och frågade om barnen var tvillingar.  J Vi har även fått tillbaka våran tvätt som var exemplariskt tvättad, struken och vikt. Vilken lyx! Tyvärr kommer jag väl inte få ha det så så länge till, då det var lite för dyrt. Imorgon blir det vardag igen. Jag håller tummarna för att Erik sover gott hela natten och fortfarande är feberfri imorgon.

6 kommentarer:

  1. Å vad skönt att ni fått tag på lite mat som barnen (& ni) känner till och äter med god aptit. Det kanske skulle bli lite jobbigt att leva på kinesisk yoggi i ett halvår =) Ni får väl ta en utflykt varje helg och äta på IKEA=) Konstigt att det ska vara så svårt att få tag på glutenfri pasta & bröd...Men du får väl äta ris & potatis i alla dess former istället! Eller får väl de som ska hälsa på er ta med bröd eller glutenfritt mjöl till er.
    Vad kul att du fått kontakt med två andra tjejer! Det vore ju super om du kunde hitta några att umgås med så dagarna går lite snabbare när Fidde jobbar.
    Vet ni när ni ska få er lägenhet?
    Kram på er alla och god jul från fam Vuckovic!

    SvaraRadera
  2. Hej Virran!!
    vad duktig du är och kämpar på! hoppas du lär känna Ulla och de andra så dagarna går fortare.
    kunde du äta köttbullarna på ikea?jag ska ta med mig mat när vi kommer och häjsar på!
    kämpa på,du är en supermamma!kram Hanna

    SvaraRadera
  3. Hej på er!
    Det är alltid lika spännande att sätta sig vid datorn och läsa om allt som händer i er numera händelserika vardag! Härligt med köttbullar och potatis och lingon! Vad skulle vi göra utan IKEA? När man hör er berätta inser man vad bortskämda vi är och hur bra vi har det hemma i Sverige där man kan välja och vraka bland "mat-hyllorna". Själv har jag misslyckats totalt i julgodis-köket idag, den ena grytan blev bränd den andra smeten förblev rinnande, man skulle tydligen kunna rulla små bollar-men inte jag inte... men barnen gillade det iaf, och allt för dom!!!! Så länge de är nöjda så är ju jag oxå nöjd. Ta nu hand om varandra, lycka till med alla maträtter. KRAM o GOD JUL från askarna!

    SvaraRadera
  4. Hejsan!
    Säger som alla de andra att vad skönt att ni hittade något i varje fall som kändes hemvant.
    All omställning måste vara jobbig, men det är att ta en dag i sänder och göra det bästa av just den, mer kan man inte göra.
    Här var det nere på -19 tidigare ikväll och jag trodde att det skulle bli ännu ett köldrekord för december månad men nu har det vänt och är bara -15 så nu kommer det förstås snö istället och det tycker jag att vi har tillräckligt av redan.
    Ha det gott,
    Kram Inga

    SvaraRadera
  5. Åh vad skönt att ni hittade lite mat som ni känner till älskade syster och att tonen på ditt inlägg blivit lite mer positiv! Måste säga att eriks kommentar angående maten var helt klockren, om jag nu ska reflektera lite över din beskrivining av det extremt torra köttet. :)Men jag kan nog inte riktigt förstå varför ni inte köpte med er lite krokodilkött hem? Hade väl varit en strålande smakupplevelse ;) skämt å sido :)

    Jag håller tummarna för att pastan inte innehåller några medresenärer denna gången och att du kan få två vänner där nere i Ulla och den andra kvinnan. Dagarna kommer nog gå lite snabbare då! Älskar dig! Kram

    SvaraRadera
  6. GOD JUL från ett snöigt Lessebo. Kram Inga

    SvaraRadera