fredag 4 februari 2011

Garden hotel?

Så söta!

Tre kvällar i rad har de smällt raketer här. Från klockan sju ungefär och fram till midnatt. Många fina. Man har verkligen fått se rejält. Första kvällen var det så att det inte gick att somna för det smällde så mycket.

I går invigde jag mina nya löparkläder. Lite motvilligt gav jag mig ut på morgonen eftersom fidde tyckte att det var en bra idé och han brukar ju ha rätt. J Det blev två varv runt sjön och det kändes faktiskt hyfsat bra, men jag hade inte orkat springa längre. Det tog 18 minuter. Tyvärr fick jag skoskav, med en stor blåsa som följd, så det lär väl inte bli någon mer löpning nu i veckan . Vi får se om jag kan hitta något skoskavsplåster…

Idag blev det ännu en busstur in till centrum av Guangzhou. Vädergudarna hade lovat 25 grader idag så vi vågade oss på att lämna jackor hemma och kepsar på barnen. Vi löste biljett och hoppade på bussen. Samma pris som förra gången 16 kronor tur och retur för en vuxen.



Ändstationen var 45 minuter bort mitt på en gata, lite mitt i ingenstans. Vi blev lite fundersamma över vad vi skulle göra här och lite oroliga över om vi skulle lyckas hitta tillbaka när vi ville åka bussen hem. Men vi hade fått beskrivit för oss att bara tvärs över gatan från Garden hotel så skulle det ligga en galleria. Men Garden hotel lyste med sin frånvaro. Vi gick in i en galleria men där var allting stängt så vi gick ut igen och tog höger och började vandra gatan fram. På affärernas dörrar hängde skyltar att de skulle öppna igen efter nyåret, 7 – 8  februari. Fidde blev överlycklig när vi kom till hörnet på gatan, Starbucks! Jag blev väl inte jublande glad, men ok, vi kunde åtminstone äta lite innan vi for hem. Men det var det ju inte dags för än så vi fortsatte vår vandring. Vi gick förbi lite affärer, restauranger, caféer och hotell, men inget Garden hotel och inga gallerior i sikte. När klockan var över elva sa vi att vi vänder och går tillbaks till Starbucks och tar en fika där.  På väg tillbaka gick vi förbi ett stort hotell, Fidde går in och lyckas få tag i en stadskarta och lyckas även få lite guidning. Vill vi ha riktig shopping ska vi ta oss till Tianhe Sports center. Det var ju där vi var häromdagen… Annars fanns det ju Kinas äldsta shopping gata också berättade de.

Erik roar sig medan vi kollar in kartan.


Hugo dricker apelsin juice med sugrör på Starbucks.
Så först en fika på Starbucks, jag åt nötter och chokladmjölk, sånt man får göra när man är glutenallergiker men så jäkla trist, man kan tycka att något utan mjöl kan de väl ha. Det skulle till och med vara gott med en biskvi som man är så förbaskat trött på i Sverige. Inte hann jag dricka upp min super heta chokladmjölk heller innan barnen började ge upp så den fick jag ta med mig, viket resluterade i en bränd tunga och en nersmutsad jacka. Den fick åka i tunnan medan vi styrde stegen mot shoppingen… Det skulle inte vara så långt såg det ut på kartan. Men det där var någon jäkla lycko-karta, där man hade uteslutit de allra flesta gator. Vi gick och vi gick. Träningsvärken i benen och skoskavet bara värkte mer och mer. –Nu är det inte långt kvar sa Fidde nog 10 gånger. Ha! Jag var på väg att ge upp 20 gånger minst.   –Men vi kan inte vända nu, nu är vi ju snart framme sa Fidde. Åh Gud.

Framme!
Men tillslut så uppenbarade sig Beijing pedestrian road och hit hade de allra flesta kineser också hittat. Gallerior och affärer och trånga korridorer fyllda med små små butiker överallt.
I mitten av vägen, fanns det även en del av en gammal väg under jord. Den höll de nu på att gräva fram och man kunde läsa att Beijing pedestrian road ska ha funnits här i nästan tusen år. Så idag har vi hunnit med att vara lite kulturella också.


När vi kom ut i ifrån en affär fick vi se en skymt av en lejon-dans, som är typiskt för det kinesiska nyåret. Det sägs att den ska bringa lycka till affären eller företaget som den dansar kring eller utanför. Tyvärr fick vi inga bilder på det, däremot såg vi dansarna sitta och räkna pengar en stund senare, så tydligen får de en gåva också, ju mer de får desto mer framgång till affären kanske…

Här sitter lejon-dansarna och räknar pengar...

Mitt bland shoppinghusen fanns det ett mindre fint hus...
Efter lite strosande kände vi oss nöjda och begav oss tillbaka mot "busshållsplatsen" och vi hade tur för när vi ätit och bytt blöjor så kom bussen som på beställning och istället för vänster som vi gått tidigare så tog bussen höger och bara några meter bort uppenbarade sig Garden hotel... :-) och mycket riktigt en galleria på andra sidan vägen. Det får bli en annan gång. Borta bra men hemma bäst. Imorgon blir det lugnt. Förhoppningsvis är vädret som idag och vi kan vara ute och njuta av solen!

Ett typiskt kines-hus.
Massor av tvätt.

Röda blommor och höga byggnader.
Den röda färgen håller onda andra borta.

En man som hade tre apor satt i vägkanten och hade en slags ap-show.


Snart hemma med bussen.
Fantastiskt att jag fick dem att titta in i kameran alla tre!



4 kommentarer:

  1. Hej Virre!
    Nu ska jag anstränga mig lite för att lyckas med den här kommentaren:-)
    Blir det så att du ser det så har jag ju klarat av det!!!

    SvaraRadera
  2. Tjoho jag lyckades:-)) så nu kan jag ju kommentera en massa framöver!!

    Kul att få fira nyår så länge!! Och va skönt väder ni verkar ha nu när det inte regnar varje dag längre.
    Ha det bra kära ni!!!

    SvaraRadera
  3. Hejsan!
    Synd med skoskavet, men sådant är livet, lite motgångar ska man uppleva innan man lär sig uppskatta det.:)
    Kul att läsa alla era upplevelser och jag tänker varje gång att vad mycket ni kommer att samla till minnenas album, sådant som ni kan ta fram när som helst och tänka; vi fixade det.
    Idag är det riktigt blaskväder här, fyra grader varmt och grått och trist förstås men till min stora glädje försvinner snön också.
    Får väl önska en god fortsättning på det nya året.
    Kram Inga

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Alltid lika roligt att få följa er! Härligt att komma igång med lite löpning-det rensar ju hjärnan lite....så fort skoskavet är borta är det bara att ge sig ut igen! Här är det idag soligt och ett par plusgrader-Härligt! man längtar efter våren. På lördag ska vi på 1-års kalas hos Nova, sen har vi ju en 3-åring i mars och en 6-åring i april, man fattar ju inte vad tiden tar vägen. O tänk ni som får fira en ettåring i Kina! Till sommaren när ni kommer hem igen undrar Noah om vi inte kan åka på en utflykt tillsammans?!
    Ha det gott och njut nu av sällskapet när farmor o farfar kommer och unna dig lite avlastning som du är väl värd! Kramar!

    SvaraRadera