lördag 19 februari 2011

Farmor och Farfar

Så äntligen kom farmor och farfar! Så härligt! Resan hade gått jätte bra och de var jätte nöjda. Så roligt att se dem igen och Erik och Hugo tyckte det var toppen. Vi packade upp lite grejer, barnmat, välling, glutenfritt bröd som vi beställt innan vi tog en promenad runt sjön.

Farmor och farfar var snabba på att prova träningsredskapen.

Full fart!

På tisdagen kom ayin och hjälpte oss med lite städning och ”barnpassning”, det blev det kanske inte direkt så mycket av. Men barnen fick träffa henne lite och kanske kan Hugo vänja sig vid henne så jag kan våga ge mig iväg på en löptur. Vi får se. Just nu blir han väldigt ledsen när jag ger mig iväg och då tycker jag inte att det är värt det. Men hon är så himla rar så jag tycker att han skulle acceptera henne. Men kanske är hon här för lite..?

På eftermiddagen tog vi bussen till Cliffords centrum och gick i lite affärer för att kolla in det kinesiska modet och för att handla lite mat så vi kunde laga middag. Efter några dagar här med Peter i köket så kan jag inte längre säga att det inte går att laga någon god middag här i Kina för vi har verkligen fått riktigt utsökta middagar av Peter. Han är en förstaklassens kock! Även om första middagen var lite stark J Då hade vi köpt hem lite röd chili och Anita skar dem i små bitar. Erik blev sugen på en morot och hon gav honom en bit och helt plötsligt börjar han skrika. Vi tror ju först att han har satt i halsen, men snart förstår vi att chilin som fanns kvar på Anitas hand när hon tog i moroten gjort att Erik tyckte att moroten var stark. Han får lite dricka och sedan smakar jag moroten. Den var verkligen stark! Det sved hur länge som helst. Men så kommer Peter och biter i en hel peppar och tuggar i sig den. –Den var väl inte stark! J Till och med Fidde tyckte den var stark. Anita kunde inte tvätta bort den från händerna utan hade problem med det hela natten då hon råkade ta sig i ögonen.

På onsdagen var det dags för en första utflykt. Då tog vi bussen till Garden hotel och gick sedan till Kinas äldsta shopping gata. Vi kollade utgrävningarna och lite affärer. Det är ju en upplevelse att bara åka buss och promenera och se alla människor, byggnader och alla ljud. Redan på vägen till shopping-gatan hittade Anita sitt första fynd. När vi kom till Beijing Lu Shopping Pedestrian street var det matdags och vi försökte hitta någonstans att äta. Högst upp i en av galleriorna fanns det en restaurang där man kunde köpa buffé och vi bestämde oss för att prova den. Men efter en snabb titt på den så var jag avskräckt. Ingen förklaring alls till vad det var som låg och simmade där i spadet eller vad för kött som låg upplagt på fatet eller hur länge det legat där… Så min tallrik bestod bara av lite broccoli och  sallad. Erik fick pizza och Hugo en barnmats burk. Anita och Peter är ju inte lika löjliga som jag utan provade friskt utav det kinesiska köket. Till efterrätt hade de även en kak- och bakelse buffé och en choklad fondue som vi smakade. Efter maten tog vi en runda in i en shopping gränd och Anita hittade dagens andra fynd. Härefter var det dags att promenera tillbaka till bussen.

Mums!

Choklad-doppade marshmallows.

I väntan på bussen hem.

Hemma, utanför hotellet.

På torsdagen tog Anita och jag barnen till Cliffords lekland och lät dem leka av sig lite bland bollar, rutschkanor, tunnlar och karuseller. Efter en timme var Erik och Hugo nöjda och då bestämde vi oss för att äta middag. Vi hittade en kinesisk restaurang i anslutning till leklandet och efter att vi pratat med en kinesisk man, som verkligen lovordat maten på riktigt bra engelska, så valde vi att gå in. Där var fullt av folk men när servitrisen kom med menyn var den bara på kinesiska, utan bilder och hon kunde inte på någon engelska alls förklara vad det var för något så efter lite panik så tyckte jag att det var bäst att leta upp något annat. På övervåningen fanns manhattan café. Betydligt lugnare och med en engelsk meny och bilder… Så här blev det affär, spagetti till barnen, kött till mig och någon kinesisk fisk till Anita.

Efter maten tog vi bussen vidare till sjukhuset. Där bakom finns det en lite mindre galleria. Där hittade vi lite leksaker till barnen och skor till Anita och mig. Inte mindre än 5 par för 50:-/st. Överkomligt!!!

En gammal antik traktor.

Mycket roliga leksaker finns det här för en billig peng.

Så i fredags tog vi bara en promenad här i clifford och kollade in omgivningarna. Vi hittade en jätte rolig lekplats och park med vattenfall och fåglar och sköldpaddor och träningsredskap. Man kunde bara önskat att vädret skulle varit lite bättre. Men tyvärr håller sig solen borta… På eftermiddagen tog vi en tur till Sam’s club och handlade mat och på kvällen fick vi ännu en utsökt middag av Peter.

Anita, alltid sugen på att träna!

I denna parken hade de inburade fåglar och sköldpaddor.

Någon fisk såg vi i denna dammen, annars var den mest grön.

HoHo!

På hemväg. Våra hus långt där borta.

De svarta svanarna.

Erik matade svanarna med russin.

En efterlängtad middag med fläskstek, potatis, sås och bönor.