lördag 18 juni 2011

Kinesiska muren... och en överraskning!

På fredagsmorgonen åt vi god frukost innan vi begav oss ut på en liten promenad. Vårt mål var Silk market men då den inte öppnade förrän 9.30 så fick vi promenera lite först.

Här står vi utanför Silk Marketen. Det var inte bara vi som skulle dit. Folk stod och köade utanför. Spännande!

Målet för shoppingen var en stor ryggsäck och lite skor till barnen och det lyckades vi med!

Vid 11 tiden skulle vi med en buss till Kinesiska muren. Vi satt en stund i hotell-lobbyn och väntade. Där är riktigt fint och mysigt.

Så äntligen kom bussen och det bar i väg mot the great wall!!! På resans gång fick vi lära känna vår guide Sally och vi fick veta att Sally har svar på alla frågor, bara fråga Sally, Sally hjälper er med allt. Sally visar vägen! :-)

Det tog ca 1 1/2 timme att komma fram och vi fick direkt känna på hur brant det var. Benen fick jobba. Vi hade valt en tur som innebar att man fick åka cable-car en bit upp och det var nog en himla tur.

Vilken mäktig syn när man kom upp. Ännu mäktigare blir det när man vet att de byggt allt för hand. Så brant vissa gånger. Barnen fick kämpa en hel del i backarna och vi med.

Man kunde om man ville gå mellan vakttorn 16 - 22 på denna sträckan, men jag, Fidde och barnen nöjde oss med att gå till 20. Cicci gav sig dock iväg hela vägen, she's a real hero! På bilen nedanför kan ni om ni förstorar se en gul liten plutt på väg uppför...

Ni kan tro att hennes ben darrade när hon kom tillbaka!!!

Då hade vi också något roligt att berätta för henne, men även för alla er därhemma. Nämligen att vi förlovade oss där uppe i vakttorn 20!

Efter lite glass, mat från subway och en trist väntan i 25 minuter på några passagerare som tydligen inte lärt sig passa tiden, gav vi oss i väg mot en silkes fabrik. Det blev en hel del bus under resan.

På vägen till fabriken åkte vi förbi fågelboet. Sally bad chauffören köra extra sakta så vi kunde ta kort... :-)

För egen del hade jag kunnat hoppa över fabriken, särskilt när man har små barn som inte är särskilt sugna på att stå stilla och lyssna på en guide.

När vi kom hem begav vi oss direkt till gårdagens restaurang och åt oss väldigt mätta!

Efter maten hjälpte Cicci och jag, Fidde hem med barnen sedan sprang vi vidare till Silk marketen och shoppade loss rejält! Det blev en hel del jackor och koftor. Tur att man har en stor garderob! När de stängde hade jag slut på pengar och Cicci kanske aldrig mer vågar pruta då hon stötte på en riktigt argsint kines som till och med höll fast henne när hon vägrade betala det som kinesen begärde. Det är helt sanslöst vilka utgångspriser de har. Från massa tusenlappar kan man pruta ner det till 150 - 200 kronor. Stackars de som går på deras lurendrejeri. Men det gjorde inte vi, även om vi kanske gav lite mer än vad vi borde gjort. Men vi har två dagar till på oss att öva! :-) Men som du skrev i din kommentar Inga så ja, kanske måste vi bygga ut ännu mer!!!

Fidde och barnen hade haft det riktigt mysigt när vi kom hem, båda barnen hade somnat och sov helt utslagna i sängen.