fredag 10 juni 2011

Ny vecka...

Fredag kväll. Barnen somnade tidigt för en gångs skull. Så skönt att få lite egentid. Har suttit och drömt mig bort lite vid datorn och kollat crosstrainer, glassmaskiner och brödmaskiner... Lite som står på önskelistan när jag kommer hem.

I veckan som gått har vi varit vid Tianhe och lekt med barnen och ätit på Pizza Hut. I onsdags var barnflickan här för sista gången och då hade Cecilia och jag tänkt gå till gymet här bredvid eftersom jag gjort illa mig i vaden och inte kan springa!!! Men de öppnade aldrig så vi gick några varv runt sjön, vilket innebar att jag fick lite mer ont i vaden... och sedan satt vi och läste. Fattar inte riktigt vad som hänt. Jag hade något liknande för ca 2 år sedan. Men jag minns inte hur lång tid det tog innan det gick över. Trist i alla fall nu när jag kommit igång med löpningen. Syrran och jag har till och med anmält oss till göteborgsvarvet... Men det är ju ett helt år tills det är dags.

Onsdagskvällen var väldigt klar och härlig. Jag stod ute på balkongen en lång stund och filosofierade. Tog lite kort bland annat på månen och på utsikten. Man såg ända bort till Canton Tower. Jätte fint! 

Månen... Tänkte på alla hemma
och på att trots att vi är långt ifrån varandra
så är vi ändå nära.

Fidde lyckades till slut få till en riktigt fin bild
med både Canton Tower och IFC huset.
Fantastiskt att man kan se så långt.

I torsdags bestämde vi oss för att åka till safari parken. Det blev min och barnens tredje gång, men båda barnen älskar ju djur så det passar ju som handen i handsken. Denna gången tog vi bussen dit. Tidigare har vi alltid fixat med bil från hotellet vilket ju blivit onödigt dyrt när man kan åka buss för 4 kronor tur och retur... Det märktes att det var lågsäsong för djurparken. Vi var nästan helt ensamma, vilket var otroligt skönt! Fantastiskt att slippa gå och trängas.


Denna gången fick man mata fiskar.

Hugo passade också på att kasta lite mat till fiskarna.

Idag fanns det en apa som man fick komma riktigt nära.


Lite svalkande glass, men det blev mest bara kladd av det hela...


Safari tur med tåget.

Det gäller att ha tungan eller tummen rätt i mun...




En söt liten bebis!

En blöt katt.

Vi matade girafferna.


Cicci fick rida elefant.

Jag blev näsan nedsprungen av denna elefant
som på något sätt lyckats rymma och
löpte amok runt oss.
Men till slut fick de tag i honom.

Barnen fick tyvärr inte åka med då de var för korta...
Lite synd tycker jag.

Som sagt idag fanns det lösa djur lite överallt.
Men den här apan var väldigt lugn och stillsam.
 
Vi matade elefanterna.



En väldigt bra dag. Barnen var nöjda. Men det bästa var nog att när vi kom hem, vid 16 tiden, så hade Fidde redan kommit hem från sin resa. Erik saknar honom de dagar han inte kommer hem och det första han gör på morgonen när han vaknar, är att han springer ut och ser om pappa fortfarande är hemma. Han är så söt och om Hugo också vaknar så ska han givetivs upp han också. Hugo har dessutom lärt sig att säga byebye. Det är ju för tufft!
I morse vaknade barnen redan kvart över 6 och Fidde var fortfarande hemma så jag fick i alla fall lite sovmorgon... Vi åt frukost vid 8 och sedan tog vi oss till badlandet. Strålande solsken. Båda barnen är riktiga vattendjur och kan bada hur länge som helst. Men de stänger vid 11 så då fick vi gå upp. Efter detta handlade vi och sedan åkte vi hem och tog siesta.

God natt!

2 kommentarer:

  1. Mysiga utflykter och fina bilder!Snart dags för hemresa =) Fattar inte heller vart tiden tagit vägen! Har varit sååå kul att följa ert äventyr här på bloggen! Nu ses vi snart! Kram

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Säger som Emma, härliga bilder och härligt att fått vara med på ett litet hörn på ert Kinabesök, eller vad man ska kalla det. Ja tänk att när du tittar på månen så är det samma måne vi här hemma också ser även om vi är så långt från varandra.
    Härligt att barnen är glada i vatten, synd bara att badet här är ingen trevlig upplevelse. Kanadagässen har invanderat badplatsen så det går inte att vara där.
    Nu återstår mest bara för er att packa och ta farväl och sätta er på flyget hem.
    Kram Inga

    SvaraRadera